/

7 Ιανουαρίου, 2024

Φαγητό πριν τον ύπνο για καλή ψυχική υγεία

Φαγητό πριν τον ύπνο

Φαγητό πριν τον ύπνο και ψυχική υγεία - Συνδέονται;

Πολλοί πιστεύουν, ότι το φαγητό πριν τον ύπνο και η ψυχική υγεία δε συνδέονται. Είναι έννοιες που δεν ταυτίζονται μεταξύ τους, και χρειάζονται ως γνώσεις μόνο σε κάποιους που κάνουν κάποιου είδους διατροφής ή θέλουν να χάσουν κιλά. Ωστόσο, εδώ στο Bipolars, πιστεύουμε ότι η καλή διατροφή συνδέεται άμεσα με την προάσπιση της ψυχικής υγείας, και ιδιαίτερα το τι τρώμε πριν τον ύπνο. Γιατί; 

Γιατί όπως θα δούμε στην πορεία, το σώμα μας επηρεάζεται από το τι τρώμε. Και σε αντίθεση με την κοινή γνώμη πολλών ανθρώπων, ότι ο “νους” υπάρχει στον εγκέφαλο μας, εδώ ενστερνιζόμαστε μια προσέγγιση πιο φιλική προς το Body-Mind effect. Με άλλα λόγια, πιστέυουμε ότι νους-εγκέφαλος-σώμα συνδέονται με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους. Οπότε, για πάμε να δούμε, γιατί θα ήταν καλύτερο να αποφεύγουμε αυτό το περιβόητο φαγητό πριν τον ύπνο; 

Δυσκολεύουμε το σώμα μας

Oυσιαστικά, όσο πιο αργά τρώμε τα γεύματα μας, τόσο πιο πεινασμένοι θα νιώθουμε. Αυτό συμβαίνει, γιατί η λεπτίνη (η οποία είναι μια ορμόνη που σηματοδοτεί την πληρότητα ενός γεύματος) πέφτει χαμηλότερα από ότι ήταν κατά τη διάρκεια της ημέρας, ενώ η γκρελίνη (η ορμόνη της πείνας) αυξάνεται. 

Συνάμα, καίμε λιγότερες θερμίδες, οι οποίες παίζουν καθοριστικό ρόλο στο βάρος και το ισοζύγιο μας και καταναλώνουμε λιγότερους υδατάνθρακες. Αυτοί με τη σειρά τους, οδηγούν σε μεγαλύτερες αιχμές σακγχάρου στο αίμα και επιβαρύνουν τον οργανισμό μας. Γιατί συμβαίνει αυτό; Γιατί πολύ απλά, η μελατονίνη που εκκρίνει το σώμα μας, εξασθενεί με την έκκριση ινσουλίνης.

Φαγητό πριν τον ύπνο και ύπνος - Πώς τελικά συνδέονται;

Από την άλλη, το να τρώμε πολύ αργά το βράδυ μπορεί να επηρεάσει την ποιότητα του ύπνου, αλλάζοντας την έκκρισης μελατονίνης όπως αναφέραμε νωρίτερα αλλά και ωθώντας τα οξέα μας να κάνουν παλινδρόμηση. Γιατί όμως συμβαίνει αυτό; 

Γιατί οι άνθρωποι, είχαν ξεκινήσει ως κυνηγοί-συλλέκτες, όταν όλοι θα έπρεπε να είναι στις σπηλιές τους πριν ανάψει η φωτιά. Έτσι, κοιμόντουσαν γύρω στις 9-10 το βράδυ, και χρειάζεται την τροφή μέχρι να τη συλλέξουν ξανά την επόμενη μέρα. Αξίζει να σημειώσουμε, ότι το δείπνο τους ήταν πλούσιο σε φυτικές ίνες και πρωτεΐνες, έχοντας λίγα λιπαρά, επομένως ήταν δύσκολο στην πέψη και ιδανικό για μια μακροχρόνια νηστεία.

Συνέπεια

Το πιο σημαντικό όμως για τη διατροφή μας, είναι η συνέπεια. Έτσι, δε χρειάζεται να ζούμε όπως ζούσαν οι πρόγονοι μας πριν χιλιάδες χρόνια, και να τρώμε από τις 5 ή 6 το απόγευμα. Από την άλλη, δε χρειάζεται να τρώμε και τα φαγητά που έτρωγαν, αν δεν έχουμε την οικονομική δυνατότητα να τα αγοράζουμε κάθε μέρα. Ωστόσο, χρειάζεται να έχουμε συνέπεια στη διατροφή μας για τον εξής λόγο: 

Διαμορφώνουμε συνήθειες. Και οι συνήθειες μας, τελικά μας καθορίζουν. Οπότε, όταν το σώμα μας μάθει σε μια συγκεκριμένη ώρα, ή όταν το σώμα μας συνδέσει μια συνήθεια με το φαγητό, θα του είναι πιο δύσκολο να προσαρμοστεί όταν αυτή η συνθήκη δε θα είναι εφικτή. Τι σημαίνει αυτό; Ότι θα μας είναι πιο δύσκολο να αντισταθούμε στο να φάμε πριν τον ύπνο.

Ενότητα

Κι εδώ, ερχόμαστε στην ενότητα. Πόσο σημαντικό είναι να τρώμε ως οικογένεια, ως φίλοι ή ως σύντροφοι, σε αντίθεση με το τι έχουμε συνηθίσει να κάνουμε ως τώρα; Πολύ. Και πολύ περισσότερο, το γεγονός ότι η ενότητα είναι αυτή που μας φέρνει πιο κοντά. Μας ωθεί στο να συνδεόμαστε, και εν τέλει η σύνδεση μας δίνει ένα σκοπό. Και ο σκοπός, μας κάνει ευτυχισμένους.

Μερικές συμβουλές διατροφής

Εδώ, σαν πρακτικό και βοηθητικό bonus, σου παραθέτουμε μερικές συμβουλές διατροφής: 

  1. Εφάρμοσε τη Μεσογειακή Διατροφή
  2. Φάε λιγότερη μαύρη σοκολάτα
  3. Προτίμησε φαγητά πλούσια σε πρωτείνες και φυσικές ίνες
  4. Ό,τι είναι ακριβό, δεν είναι απαραίτητα και θρεπτικό
  5. Φάε περισσότερο Tofu
  6. Μην ακους μύθους περί διατροφής

Τι να αποφεύγουμε εν τέλει πριν τον ύπνο;

Και αν θέλουμε να έχουμε έναν πιο ξεκούραστο και ευχάριστο ύπνο, μερικά φαγητά που μπορούμε να αποφύγουμε:

  • Αλκοόλ
  • Όξινα φαγητά
  • Καυτερά και πικάντικα φαγητά
  • Καφείνη 
Πηγές