/

26 Μαρτίου, 2024

Διαλογισμός: Τι είναι και πώς βοηθά

Διαλογισμός

Διαλογισμός

Όλοι έχουμε ακούσει από κάποιον φίλο/φίλη/γνωστό/ειδικό για το διαλογισμό. Τι είναι και τι δεν είναι. Αυτά που πρέπει να κάνεις για να πετύχεις ένα καλό αποτέλεσμα, και αυτά που δεν πρέπει να κάνεις. Μερικά γεγονότα για αυτόν, και μερικούς μύθους για αυτόν. 

“Πρέπει να μη σκέφτεσαι όταν διαλογίζεσαι”, “πρέπει να είσαι εστιασμένος/η στο τώρα απόλυτα”, “πρέπει να είσαι βουδιστής”, “οι Χριστιαννοί/μουσουλμάνοι κοκ δεν διαλογίζονται” και άλλα τέτοια, που πραγματικά έρχονται αντίθετα από την όλη φιλοσοφία διαλογισμού. Όμως στα αλήθεια, τι είναι ο διαλογισμός; 

Ο διαλογισμός, είναι πολύ απλά το να εστιάζουμε την προσοχή μας στην αναπνοή μας (ή σε κάποιο άλλο σημείο/άγκυρα). Τίποτα περισσότερο, τίποτα λιγότερο. Αν και περιλαμβάνεται ως κύριο μέρος σε πολλές θρησκείες, όπως ο Βουδισμός, δεν είναι απαραίτητο να αλλάξεις θρησκεία για να τον απολαύσεις. Ούτε μάλιστα να συμφωνείς με αυτά που λένε. Αρκεί μόνο να έχεις καθαρό και ανοιχτό μυαλό, ώστε να αφοσιωθείς στο τώρα. 

Οι σκέψεις θα σου έρχονται ξανά και ξανά, όμως εσύ θα είσαι αφοσιωμένος/η στην αναπνοή. Και αυτό, με πολύ απλά λόγια, είναι ο διαλογισμός. 

Πώς μπορώ να διαλογιστώ;

Όπως νιώθεις πιο άνετος/η. Δε χρειάζεσαι κάποια fancy εφαρμογή, ούτε να πληρώσεις κάποιο δάσκαλο με εμπειρία. Ούτε φυσικά να επισκεφτείς κάποιο μοναστήρι για να σου έρθει η φώτιση. Αρκεί μονάχα το εστιάζεις την προσοχή σου στην αναπνοή. 

Παρόλα αυτά, καθώς γνωρίζω ότι στην αρχή είναι λίγο δύσκολο αυτό, θα σου παραθέσω μερικές εφαρμογές που μπορείς να χρησιμοποιήσεις, και έπειτα θα πάμε μαζί στα οφέλη του διαλογισμού.

Headspace

Αυτή είναι η εφαρμογή που χρησιμοποίησα για πρώτη φορά στη ζωή μου, ως διπολικός ασθενής. Με ωραία γραφικά, επεξηγηματικούς διαλογισμούς και ήσυχες φωνές, κατάφερα να ηρεμήσω το μυαλό μου. 

Calm

Το Calm, είναι η εφαρμογή που χρησιμοποιώ τώρα για τη διαλογιστική πρακτική μου. Με μεγάλη ποικιλία διαλογισμών και καλές ιστορίες ύπνου, είναι σίγουρα ότι θα σε δικαιώσει. Ωστόσο, ένα σχόλιο που θα μπορούσα να κάνω, είναι ότι δεν υπάρχει κάποια δομή όπως στο Headspace, και είναι συνήθως “άτακτη”.

Mindfulness Greece

Και για εσένα που προτιμάς τους ελληνικούς διαλογισμούς, τις ελληνικές πρακτικές και τις ελληνικές φωνές, αυτή η εφαρμογή είναι για εσένα. Δοκιμασμένη και αποτελεσματική. Πίστεψε με.

Τα οφέλη του διαλογισμού

  • Μείωση της συμπτωματολογίας της κατάθλιψης και του άγχους
  • Βελτίωση του ύπνου
  • Ενίσχυση της ανθεκτικότητας
  • Βελτίωση της αυτογνωσίας και της εσωτερικής ηρεμίας
  • Βελτίωση της διαχείρισης στρες

Και τώρα, πάμε να αναλύσουμε λίγο παραπάνω τα οφέλη που προ αναφέραμε. Αρχικά, με το διαλογισμό μπορεί να μειωθεί η συμπτωματολογία του άγχους και της κατάθλιψης. Με άλλα λόγια, όταν διαλογιζόμαστε, εστιάζουμε στο τώρα και νιώθουμε ότι το μυαλό μας έχει καθαρίσει, με αποτέλεσμα να μην κάνουμε μοιρικασμό συνεχώς τις αρνητικές μας σκέψεις. Το ίδιο ισχύει και με το άγχος. 

Επίσης, μέσω του διαλογισμού βελτιώνεται ο ύπνος μας και η ψυχική μας ανθεκτικότητα, αποκτούμε αυτογνωσία και περισσότερη εσωτερική ηρεμία. Όλα συνδέονται μεταξύ τους, και είναι σίγουρο ότι κάποια στιγμή οι προσπάθειες μας για εσωτερική γαλήνη θα αποδώσουν καρπούς. 

Διαλογισμός: Συμπεράσματα και βιβλία για περεταίρω μελέτη

Αφού είδαμε τι είναι και τι δεν είναι διαλογισμός, κάποιες εφαρμογές που μπορείς να χρησιμοποιήσεις και ποια είναι τα οφέλη του, θα σου παραθέσω μερικά βιβλία που μπορείς να χρησιμοποιήσεις για να εμβαθύνεις τη μελέτη σου: